Mijn_wandelavonturen
wandelnieuws


Dorien naamanimaties
Over mijzelf
Ik ben Vandevoorde Dorine, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Doortje.
Ik ben een vrouw en woon in Lauwe (België) en mijn beroep is weefselcontroleuse.
Ik ben geboren op 20/10/1963 en ben nu dus 55 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: sport in het algemeen.
Inhoud blog
  • Wandeling te Wervik 26-02-2018
  • Wandeling te Nieuwkerke 24-02-2019
  • Wandeling te Menen 23-02-2019
  • Wandeling te Beselare 17-02-2019
  • Wandeling te Baasrode 16-02-2019
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     

    computer counters 003
    Foto
    Niene mijn kleinkind
    Foto
    Obe mijn kleinkind
    Foto
    Imme mijn kleinkind
    Foto
    Neeka mijn kleinkind
    Mijn favorieten 1
  • Willy & Brigitta
  • Wandelsport Vlaanderen
  • Patty & Freddy
  • 7mijl stappers
  • Jeroen & kristel
  • Didier Reynart
  • Freddy Lesage
  • Lionel
  • Blog als favoriet !



    08-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Reis Noorwegen Dag10 30-07 tot 08-08-2018
    Jubileumreis Noorwegen:

    Dag10: Kiel - Moorslede

    Vandaag was het een rit terug naar huis. Na de ontscheping in Kiel reden we terug naar huis. Het was een hele mooie reis door het prachtig Noorwegen.



     De Grote Beltbrug (Deens: Storebæltsbroen) is een hangbrug in Denemarken tussen de eilanden Funen (Nyborg) en Seeland (Korsør). De brug, als onderdeel van de E20, werd in juli 1998 voor auto's en ander gemotoriseerd vervoer opengesteld. De Grote Beltbrug vervangt de historische veerverbinding van Knudshoved naar Halskov. Door de realisatie van deze brugverbinding, en sinds de opening van de Sontbrug, kan het verkeer uit West-Europa over de weg heel Scandinavië bereiken. Het alternatief met de veerdienst tussen Puttgarden in Duitsland en Rødby in Denemarken wordt echter nog steeds vaak gekozen voor het verkeer tussen Duitsland en het eiland Seeland omdat de reisafstand korter is dan de wegverbinding via de Grote Beltbrug. De verbinding bestaat uit twee bruggen van 6,6 en 6,8 kilometer lengte, die beide op het eilandje Sprogø uitkomen. De lengte van de verbinding is 18 kilometer. Ook het treinvervoer maakt sinds 1997 gebruik van de brug (ten westen van het eilandje) en de 8 kilometer lange spoortunnel tussen Sprogø en Seeland. Om de internationale scheepvaart niet te hinderen, hangt de brug aan de oostzijde voor het wegverkeer hoog boven de Grote Belt. De bouwkosten bedroegen circa 4,2 miljard euro, en om deze terug te verdienen wordt tol geheven. De kosten voor deze verbinding zijn tussen de 16 en 51 euro, afhangelijk van de grote van het voertuig (prijzen 2018).[1] Voetgangers en fietsers worden op de brug niet toegelaten maar kunnen de trein gebruiken.


    Vroeg opgestaan om foto's te nemen van de brug, maar was te laat we waren er al ondergevaren. dan op het dek blijven om wat foto's te nemen van de zonsopgang.

    Hier nog eens een zicht op de brug.







    Ze waande zich op de Titanic

    Zicht door het raampje van de kajuit.

    Zicht op een duikboot.

    Voor het vertrek na de ontscheping vlug nog een foto van onze gids(midden) en de buschauffeur (rechts). Daarna reden we via de Duitse en Nederlandse wegen terug naar België. We kwamen rond 22u terug thuis


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    08-08-2018, 00:00 geschreven door jipie  
    Reacties (0)
    07-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Reis Noorwegen Dag9 30-07 tot 08-08-2018
    Jubileumreis Noorwegen:

    Dag9: Oslo - Kiel:

    Na ons ontbijt en de bagage in te laden, hadden we nog wat tijd om het andere gedeelte van de stad te bezichtigen.



    Prachtige en boeiende herkenningspunten zoals het Operahuuis, het Astrup Fearnley Museum en Barcode veranderen het gezicht van de stad, terwijl deze tegelijkertijd een verfrissende verbondenheid met de natuur behoudt waar andere hoofdsteden niet aan kunnen tippen.

    Een glimp op het Nationaal theater.





    Nationaltheatret (het Nationale Theater) is een monumentaal theatergebouw in het centrum van de Noorse hoofdstad Oslo. Samen met Den Nationale Scene en Det norske teatret geldt het als een van de drie belangrijkste theaters in het land. De eerste directeur was Bjørn Bjørnson, zoon van Nobelprijs-winnaar Bjørnstjerne Bjørnson.


    Johan Halvorsen (Drammen, 15 maart 1864 – Oslo, 4 december 1935) was een Noors componist en dirigent. Met 9-jarige leeftijd kreeg hij al vioolles. De directeur van de plaatselijke Guard Music Corps Christian Jehnigen heeft hem dan als lid en medespeler voor het harmonieorkest gewonnen en de kleine Johan speelde de piccolofluit. Jehnigen was ook zijn leraar voor viool. Later ging Halvorsen dan naar Oslo. In 1881 werd hij lid van het Muziekcorps van de tweede Brigade met als dirigent Paolo Sperati en eveneens werd hij lid van het Möllergaten Theater orkest. Vanaf 1883 ging hij naar Stockholm, Zweden en begon met de muziekstudie aan de Muziek Akademie. Zijn leraren daar waren Johan Lindberg voor viool en Conrad Nordqvist voor harmonieleer. Gedurende de studies in Stockholm was hij ook concertmeester bij het Royal Dramatic Theatre orchestra aldaar. In 1885 werd hij concertmeester van het Bergen Harmonic Society orchestra, Noorwegen. Maar reeds na een jaar ging hij naar Leipzig, Duitsland, om zijn vioolstudie weer op te nemen bij Adolph Brodsky en hij werd eveneens concertmeester van het conservatoriumorkest te Leipzig. In 1887 heeft hij Leipzig verlaten en ging hij naar Aberdeen, Schotland. Ook daar deed hij studies, en van daaruit 1890 ging hij verder naar Helsinki, Finland, waar hij drie jaar docent was aan de Muziekinstituut, maar in die tijd eveneens als concertsolist optrad. Meerdere malen was hij als solist ook in Sint-Petersburg, Rusland. Voorts studeerde hij nog bij Leopold Auer. In 1892 ging hij naar Bergen in Noorwegen en werd daar dirigent van het orkest van het Den Nationale Scene en ook dirigent van het Bergen Harmonic Society orchestra. Misschien is daardoor de grondslag gelegd voor de wissel naar Oslo in 1899. Daar bleef hij voor de rest van zijn leven en was en productief dirigent van het Nationaltheatret en eveneens dirigent van het symfonieorkest en vanzelfsprekend ook een succesvol componist. Als componist schreef hij opera's, werken voor orkest, symfonieën, soloconcerten en ook kamermuziek.







    Mooie fontein





    Koninklijk paleis (Noors: Slottet) in Oslo werd gebouwd in de eerste helft van de 18e eeuw als Noorse woonplaats van Zweeds-Noorse koning Karel III Johan (Karel XIV Johan van Zweden) en wordt momenteel gebruikt als officiële woonplaats van de huidige Noorse koning. De Zweeds-Noorse koninklijke familie heeft het paleis nooit veel gebruikt, omdat zij niet veel tijd in Oslo (toen Christiania) doorbrachten, en daarbij was er een kleiner huis in het oude centrum van de stad dat als koninklijke verblijf de voorkeur kreeg. Tijdens regeerperiode van koning Oscar II, genoot koningin Sophia van lange verblijven in Christiania en gebruikte hiervoor regelmatig het koninklijk paleis. Nadat Noorwegen de personele unie met Zweden had verbroken en een eigen koning Haakon VII had uitverkoren, werd het paleis voor het eerst de permanente verblijfplaats voor de Noorse monarch. Het paleis is ontworpen door de in Denemarken geboren architect Hans Ditlev Franciscus Linstow (1787-1851). De bouw van het paleis werd geïnitieerd in 1821 door het Noorse parlement en de eerste steen werd gelegd in 1825 door de toenmalige koning. De bouw van het paleis was voltooid in 1849. Tijdens de regeerperiode van koning Olaf V, vanaf 1957 tot 1991, werd het koninklijke paleis niet vernieuwd. Toen de huidige koning Harald V een groot vernieuwingsproject begon kreeg hij veel kritiek vanwege de hoeveelheid geld die nodig was voor de vernieuwing. In 2002 werd het paleis opengesteld voor het publiek en konden zij ook de vernieuwingen en restauraties bewonderen.

    Het aflossen van de wacht







    wandelen in het mooie park bij het koninklijk paleis.




    Aangekomen aan het Vigelands beeldenpark.



    Vigelands beeldenpark (Noors: Vigelandsanlegget) is een beeldenpark in het Frognerpark in de Noorse hoofdstad Oslo. Vigelandsanlegget telt 212 stenen en bronzen beelden, die alle tussen 1907 en 1942 zijn gemaakt door de Noorse beeldhouwer Gustav Vigeland. Veel beelden symboliseren de kringloop van het menselijk leven. Onderaan de brug is de ontwikkeling van een embryo tot een kleuter te zien, terwijl rondom de Monolitten alle levensstadia van de mens te zien zijn. Op de monoliet zelf staan op elkaar klimmende menselijke figuren afgebeeld. Dit complex is een monumentale verzameling figuren uit brons en steen. Het beeldenpark is ontstaan in de jaren 1923 tot 1943 en omvat onder andere:









    Fontein met veel beelden



    Een 17 meter hoge zuil, de Monolitten, met 121 stenen figuren uit Iddefjords-graniet

    Bloemenpracht in YingYang vorm







    Mooi zicht op het park



    Na deze was de tijd aangebroken om naar de haven te rijden voor de inscheping. We verlieten het prachtige Oslo




    Eenmaal bij onze boot kregen we onze buitenkajuit aangewezen en daarna mochten we aanschuiven aan het buffet. Na het middagmaal begaven we ons op het dek , tijd om wat foto's te nemen. We namen afscheid van Noorwegen.

    We vaarden de Oslofjord uit en begaven ons richting Denemarken.



    In de vooravond keken we nog naar een show.













    Heel veel variatie








    Na deze mooie show was het tijd om het avondmaal te nuttigen, daarna nog wat wandelen in de winkelstraat op het schip.Onze laatste avond was aangebroken. Morgen ontschepen we in Kiel (Duitsland) en dan is het nog een hele trip alvorens we onze thuishaven bereiken.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    07-08-2018, 00:00 geschreven door jipie  
    Reacties (0)
    06-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Reis Noorwegen Dag8 30-07 tot 08-08-2018
    Jubileumreis Noorwegen:

    Dag8: Lofthus - Rjukan - Oslo

    Vandaag reizen we terug naar Oslo. De tweede langste rit van onze reis door Noorwegen. We hielden evenhalt bij de Latefoss waterval.






    Deze Låtefossen is een drukbezochte toeristisch "tweeling-waterval" met een hoogte van circa 165 meter, gelegen in de provincie Hordaland in Noorwegen ongeveer 20 km ten zuiden van Odda en twee kilometer ten noorden van Skare langs wegnummer 13. In twee afzonderlijke stromen valt er een enorme hoeveelheid water naar beneden vanuit het Lotevatnet, gelegen op een hoogte van 340 meter. Aan de onderkant van de waterval, vlak voor de oude stenen boogbrug, komen de twee afzonderlijke stromen weer bij elkaar en stroomt onder de brug door in de rivier Grønsdalslona. De Låtefossen wordt voornamelijk gevoed door smeltwater dat eindigt in de rivier Austdølo en een aantal meren aan de westelijke kant van de Hardangervidda. De Reinsnosvatnet, een meer op een hoogte van 595 meter, is een van de grootste meren die de rivier Austdølo voedt met water. De beste tijd van het jaar om de waterval te bezoeken is na een warme periode in het voorjaar en in de zomer wanneer het smeltwater de Låtefossen voedt. Meer dan honderd jaar geleden was Låtefossen ook al een populaire attractie voor Engels en Duitse toeristen. Er was geen weg en toeristen werden beneden aan de fjord opgepikt door paardenkoetsen en zo getransporteerd naar de waterval. Er was ooit ook een klein hotel naast de waterval, waarvan de ruïne nog te bezichtigen is via een pad aan de zuidkant van de waterval. Honderd meter ten zuiden van de Låtefossen, aan de andere kant van de weg, dondert de Espelandsfossen naar beneden, een krachtige waterval met een hoogte van 80 meter.







    Haukeliseter is een toeristenhut van Den Norske Turistforening (DNT) langs de E134 bij het meer Ståvatnet in de provincie Telemark in het zuiden van Noorwegen. De hut ligt op 1000 meter boven zeeniveau op de hoogvlakte Hardangervidda. Een dichtbijzijnde plaats is Røldal.



    prachtig uitzicht op het meer.



    Groene daken of vegetatiedaken zijn platte of hellende daken met begroeiing. Een meer formele benaming is "begroeid dak" of "dakbegroeiing", waarbij vervolgens onderscheid gemaakt kan worden tussen "intensief" en "extensief" begroeide daken. De begroeiing kan bestaan uit vetplanten zoals vetkruid (sedum), kruiden, mos en/of gras (extensieve begroeiing). Ook struiken en bomen zijn bij bepaalde constructies mogelijk (intensieve begroeiing). Het toepassen van begroeiingen op daken en andere bouwdelen werd in de oudheid regelmatig toegepast. Klassieke bouwmethoden zoals men aantrof bij de plaggenhutten zijn hier een goed voorbeeld van. Een ander welbekend voorbeeld zijn de mythische Hangende tuinen van Babylon. In het laatste decennium van de vorige eeuw zijn de moderne versies van dergelijke daken sterk in opkomst geraakt. Sinds die tijd is in Nederland naar schatting zo'n 10 miljoen vierkante meter dak bedekt met begroeiingen. De techniek die hiervoor gebruikt wordt is niet meer te vergelijken met de werkwijzen uit het verleden. Grasplaggen en boomschors hebben plaats gemaakt voor duurzamere, moderne materialen. Hierdoor kunnen begroeiingen relatief licht in gewicht uitgevoerd worden, beginnend bij zo'n 40 kg/m² (waterverzadigd gewicht). Inmiddels zijn er diverse richtlijnen en handboeken uitgebracht door erkende instellingen, die aanwijzingen geven over de te gebruiken materialen (voor zowel dakbedekking als dakbegroeiing), ontwerprichtlijnen inclusief bouwkundige detailleringen en praktijkrichtlijnen voor correcte verwerking op het dak. Ook voor aanpalende vakgebieden, zoals dakbestratingen, zijn dergelijke richtlijnen opgesteld. Medio 2012 is de NEN-normcommissie ‘Begroeide Daken’ in het leven geroepen. De commissie heeft als doel een norm te ontwikkelen voor prestatie-eisen, functionele eisen en toetsingsmethoden van bouwwerkbegroeiing, te beginnen bij begroeide daken. Naar verwachting zal de norm in 2016 gereed zijn.





    Vemork is de naam van een klein plaatsje, bij Rjukan, in de gemeente Tinn in de Noorse provincie Telemark. Het dankt zijn bekendheid aan de gelijknamige waterkrachtcentrale, die van 1906 tot 1911 werd gebouwd om energie op te wekken uit de Rjukanfossen, een 104 m hoge waterval. Bij de bouw was het de grootste waterkrachtcentrale ter wereld. Met behulp van de opgewekte energie werd in een nabijgelegen fabriek kunstmest gefabriceerd. De waterkrachtcentrale en het buizenstelsel zijn inmiddels niet meer in gebruik. Het huisvest nu het Norsk Industriarbeidermuseum. Een nieuwe waterkrachtcentrale is gebouwd in de berg achter het huidige museum. Deze krijgt zijn aanvoer via een tunnel en wekt energie op door middel van twee Francisturbines die samen 200MW energie leveren. Bij de centrale bouwde Norsk Hydro in 1934 de eerste commerciële fabriek voor zwaar water, oorspronkelijk een nevenproduct dat bij de fabricage van kunstmest ontstond. Tijdens de Tweede Wereldoorlog probeerde Duitsland dit zware water te gebruiken bij de ontwikkeling van een eigen atoombom. De geallieerden wilden dit voorkomen en hebben diverse pogingen ondernomen om de productie stil te leggen. Het Noorse verzet wist de fabriek in februari 1943 succesvol te saboteren, waarna de productie enige tijd stillag. De fabriek is in november 1943 door Amerikaanse bommenwerpers gebombardeerd. Het transport vanuit de fabriek verliep per spoor, waarbij de treinen het nabijgelegen meer (Tinnsjå) moesten oversteken. Op 20 februari 1944 werd de veerboot Hydro door middel van tijdbommen door het Noorse verzet tot zinken gebracht. De productie van zwaar water werd hierna naar Duitsland overgebracht.

    Na het middagmaal in Rauland reden we verder richting Heddal.

    De staafkerk van Heddal (Heddal stavkirke) is een staafkerk in het dorp Heddal langs de E134 in de gemeente Notodden in de Noorse provincie Telemark. Het is de grootste staafkerk van Noorwegen. De kerk werd gebouwd in het begin van de 13e eeuw. Na de Reformatie was het gebouw dusdanig beschadigd dat het gerestaureerd moest worden. De eerste restauratie vond plaats tussen 1849 en 1851, maar omdat men destijds niet over de benodigde kennis en vaardigheden beschikte om de kerk volledig in oude staat te herstellen, moest er in de jaren 1950 opnieuw worden gerestaureerd. De staafkerk van Heddal is een veelbezochte toeristische attractie en wordt nog steeds gebruikt voor kerkdiensten. Tegenover de kerk bevindt zich een restaurant en winkel met beneden een (gratis) tentoonstelling over de kerk.

    In de kerk kregen we uitleg van onze gids.






    Mooi interieur









    Aangekomen aan ons hotel in Oslo. Na het avondeten kregen we nog een extra wandeling aangeboden door de gids, die ons wat leerde over de hoofdstad Oslo. We bezochten het nieuwe gedeelte van deze heel mooie stad.



    De grootste stad van het land is een kosmopolitische hub met een overvloed aan architectuur, musea , restaurants en winkelplezier. Oslo is een van de snelst groeiende steden van Europa en de stad zindert van de energie, zowel in de nieuwe buurten en geavanceerd eten als in de laatste mode en kunst.

    We liepen een tijdje door de haven van deze stad.









    Daarna gingen we door het nieuwe gedeelte



    Heel veel nieuwe gebouwen werden er opgetrokken.




    Dit is ook kunst.



    Oslo is een mooie en ook een heel propere stad.



    Avondzicht over de haven



    Een futuristische eland;







    vele eetgelegenheden niet ver van de haven.

    Dit is niet de rosse buurt.





    Een aangemeerd cruiseschip.


    Na de rondleiding was het tijd om naar ons hotel te gaan, want morgen staat nog een wandeling door het andere gedeelte van deze stad op hetprogramma.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    06-08-2018, 00:00 geschreven door jipie  
    Reacties (1)
    Goeie dag vanwege jp

    Over mijzelf
    Ik ben Vanden Broucke Jean Pierre, en gebruik soms ook wel de schuilnaam jipie.
    Ik ben een man en woon in Lauwe (België) en mijn beroep is bruggepensioneerd.
    Ik ben geboren op 21/12/1954 en ben nu dus 64 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Wandelen, fotografie en genieten van de natuur.
    Archief per week
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

























    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!