425 Mob Cie van Heutsz 't Harde.

Foto

Foto

De 425 is nu ook op Hyves, zie: Http://de425comvanheutsz.hyves.nl

Bent u diensplichtig militair geweest bij 't regiment van Heutsz, kijk dan even op www.ouwstomp.nl






E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Gastenboek
  • dhr
  • nieuwe site
  • soldaat
  • 425 85-6
  • kuko

    Druk op onderstaande knop en laat een berichtje achter in mijn gastenboek. KOM wees niet verlegen, gewoon doen!


    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.


    Over mijzelf
    Ik ben Pieke van der Schaaf
    Ik ben een man en woon in (Fryslân) en mijn beroep is .
    Ik ben geboren op 30/08/1946 en ben nu dus 67 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: .
    In 1966 werd ik opgeroepen voor mijn dienstplicht, lichting 66-6.

    Archief per jaar
  • 2007
  • 2006

    Inhoud blog
  • Excertiepeleton
  • Tamboerkorps van Van Heutsz.
  • Algemene informatie stichting.
  • Foto's van het 2e peleton 1988
  • Enkele fotos van 74-6
  • Vitor Concalves zoekt zijn maten van 74-6.
  • Lichting 63-2 't Harde.
  • Wie kent Wie.
  • Wie kent Wie IIII
  • Wie kent Wie III
  • Hans van Eijk zoekt oude dienstmaten '63-'64. Wie kent wie I
  • Wie kent Wie II.
  • Titel: 425 C.v.Heutsz 't Harde ouwe stomp van 63-5
  • Opsporing verzocht van De Lichting 66-6 van de 425 C.v.H.
  • De Ouwe Stomp 66-6 425 Mob. Comp. van heutsz.
  • Wat foto's van de OUWE STOMP met de drie zessen.
  • De 1 tonner oftewel de DAF YA-126.
  • WILLY'S mb M38A-1 NEKAF JEEP
  • De NEKAF M38A-1.
  • De FN - FAL.
  • Het verhaal achter de FN-MAG.
  • Lancering van een Honest John.
  • De Honest John.
  • Nogmaals een Honest John.
  • The Honest John
  • De19e Afd. Veldartillerie uit 't Harde.
  • Het 23 kl(us) Det 't Harde
  • Embleem 23e USAFAD 't Harde -Netherlands
  • De 23e U.S. Army Field Artillery Detachment.
  • "t Harde. de Site - Mit. Post.
  • 't Harde. De voormalige site.
  • 't Harde. De voormalige site.
  • 't Harde. De voormalige site.
  • 't Harde. De voormalige site.
  • De voormalige Site.
  • MMC {SAS Doornspijk} 't Harde.
  • Het grondplan van de voormalige SAS Doornspijk te 't Harde.
  • De aanval die gelukkig nooit kwam.
  • De Klewang en Van Heutsz.
  • WIE O WIE KENT DEZE SERGEANT-MAJOOR ?
  • De van Heutszer!
  • De Kemphaan
  • Dienstwapen van VAn Heutsz
  • Schildje 425 C.v.Heutsz
  • 425 Compagnie van Heutsz.
  • Doelstelling.
  • Van Heutsz op Hyves.nl.
  • Het dienstverleden.
  • WAARSCHUWING!!
  • 60 Jaar Reünie van Van heutsz.
  • Van Heutsz Mars.
  • KOVOM
  • AANVULLINGEN

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     

    Laatste commentaren
  • mr (jo peeters)
        op Embleem 23e USAFAD 't Harde -Netherlands
  • hr. (Ed Breuer)
        op De Kemphaan
  • hr. (Ed Breuer)
        op De Kemphaan
  • reactie op P. ter Meer lichting 68-1 (Harry Slof)
        op De van Heutszer!
  • soldaat 1 (dirk)
        op De van Heutszer!
  • SMA Rienstra (Jos Weesie)
        op WIE O WIE KENT DEZE SERGEANT-MAJOOR ?
  • bedankt (Jan Vis)
        op 60 Jaar Reünie van Van heutsz.
  • Titel: 448 IBC (Gerben)
        op Doelstelling.
  • foto sma Rienstra (Jos Weesie)
        op De van Heutszer!
  • fout in text (jake)
        op Doelstelling.
  • sergant (THEO DE NEEF)
        op Wie kent Wie II.
  • Embleem 23e USAFAD 't Harde -Netherlands (Joseph)
        op Embleem 23e USAFAD 't Harde -Netherlands
  • Eens een van Heutszer altijd een van Heutszer! (Peter Mantel)
        op De van Heutszer!
  • Sergeant1 (Nekaf)
        op Het verhaal achter de FN-MAG.
  • Herkenning (Anton van Ewijk)
        op Lichting 63-2 't Harde.
  • Namen (Anton van Ewijk)
        op Wie kent Wie IIII
  • Naam (Anton van Ewijk)
        op WIE O WIE KENT DEZE SERGEANT-MAJOOR ?
  • Lichting 63-2 425 Cie v Heutsz - 't Harde. (Anton van Ewijk)
        op Wie kent Wie II.
  • reactie op 18-09-2007n (pieter )
        op De van Heutszer!
  • 425 MOB Cie (Peter)
        op Doelstelling.
  • Ik ben van 74-4 (Ab Bijl)
        op De van Heutszer!
  • 23kl(us) det 't Harde (Willem Lensink)
        op De van Heutszer!
  • dpl.sld reg no 440120314 (Martin Roelofs)
        op De van Heutszer!
  • Licgting 86-1 (P. ter Meer)
        op De van Heutszer!
  • telefonist op de site (Hans Zijlstra)
        op De van Heutszer!

  • Blog als favoriet !

    Zoeken met Google



    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    freelance
    www.bloggen.be/freelan

    Mijn favorieten !!!!!!!!
  • Historische verzameling Regiment van Heutsz.
  • Van Heutsz Ouwe Stomp Site.
  • Stichting Benteng.
  • Infanterie Beveiligingscompagnieën Regiment van Heutsz .
  • I (NE) Corps - Warhead Custodial Detachments & Supported Formations
  • 429 IBC mbl van Heutsz te Hooghalen.
  • 434 IBC van Heutsz te Havelte.
  • 435 IBC van Heutsz Stockerbusch - Buren.
  • 433 Infanterie Beveilings Compagnie Van Heutsz.
  • Zoek U een onderdeel van Van Heutsz? Zoek en vindt!

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Nieuws Telegraaf (NL)
  • Chemische wapens vernietigd
  • Paasfeest in Damascus
  • West Ham eert overleden speler
  • Krul tegen Vorm in Premier League
  • Alex stiekem getrouwd
  • Verbod motorevenement
  • Fed Cup: Oranje achter
  • Fulham komt er niet aan te pas
  • Twaalf gepakt in hennepkwekerij
  • Nat pak als eerbetoon

    Nieuws ComputerIdee

    Nieuws F1Pits
  • GP Canada - alle resultaten van zondag
  • Seizoen 1951 volledig online
  • Seizoen 1950: ALLE gegevens, uitslagen en verslagen online
  • GP Groot-Brittannië 2013: Voorbeschouwing
  • GP Groot-Brittannië 2013 - zondag
  • GP Groot-Brittannië 2013 - foto's
  • GP Groot-Brittannië 2013
  • GP Groot-Brittannië 1950: Fotoboek
  • GP Groot-Brittannë 2013: de eerste gegevens online
  • GP Canada: alle resultaten van zaterdag

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Categorieën

    Foto

    Opgezet door een ouwe stomp van 66-6
    Dit is een site voor een ieder die bij de 425 C.v.Heutsz heeft gediend in 't Harde. Al die gene kunnen hier zijn verhaal kwijt.
    29-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wie kent Wie.
    Hans van Eijk, dpl. sld. '63 - '64 zoekt contact met zijn oude dienstmaten bij de 425 Comp. van Heutsz te Harde. Zie ook het bericht geplaatst op 22 mrt j.l. Hopelijk kan iemand zich herkennen op deze foto's uit 1963. Laat het dan even weten via "E-mail Mij!" of klik op > Reageer< en laat een berichtje achter.

    29-03-2007, 19:25 geschreven door Pieke  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (9 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wie kent Wie IIII
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    29-03-2007, 19:17 geschreven door Pieke  

    Reageer (1)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (7 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wie kent Wie III
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    29-03-2007, 19:15 geschreven door Pieke  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hans van Eijk zoekt oude dienstmaten '63-'64. Wie kent wie I
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

    29-03-2007, 19:13 geschreven door Pieke  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (10 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wie kent Wie II.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik herken mezelf  ( Anton van Ewijk) op de foto naast de sergeant v.d. week. Tevens herken ik mijn kamergenoot Bobby de Haan links onder op de foto.
    Sergant van de week ben ik. Groetjes Theo de Neef

    29-03-2007, 00:00 geschreven door Pieke  

    Reageer (2)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
    22-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Titel: 425 C.v.Heutsz 't Harde ouwe stomp van 63-5

    Hallo Pieke,

    Met belangstelling je verhalen gelezen, maar de mannen van de jaren 63 en 64 nog niet.

    Ik heb op de kazerne en tussen de draden op de site een wilde tijd gehad, alhoewel ik blij was toen ik afzwaaide en mijn wollen deken uniform verruilde voor mijn burger pakje . Dat geschiede in CAFE BOS, want wij zwaaiden af in uniform.

    Cafe Bos was het enige cafe waar je mocht komen, want vóór mijn tijd had een (tankslet) zich dood gedronken in die kroeg tussen Willy's snackbar en CAFE BOS.

    Vers in het geheugen staat ook de wachthuisjes waar geen glas meer in zat. Tegenwoordig zouden ze de vakbond er bij halen! Uit verveling deden wij ook rare dingen b.v. wij verwijderden het kruit uit de patronen en deden er hageslag in en het kruit staken wij in brand. Als de Russen waren gekomen hadden we met scherpe hagelslag moeten schieten!!!

    We hebben een Majoor een keer in het zand laten tijgeren omdat hij het wachtwoord was vergeten. Wij hadden de patroonhouder op de FAL zitten en na het doorladen dook hij gewillig in het zand! Het was trouwens een bal van een vent. Bij het afzwaaien heeft maar 1 man hem een hand gegeven.

    Na een sportdag in Apeldoon was onze vaandrig zo blij dat hij ons uitnodigde om gelijk met de 1 tonnens door te rijden naar Zwolle om op zijn kosten fors van het bier te genieten! De voertuigen werden met wapens en zonder wacht geparkeerd in de binnenstad! Terwijl wij aan het feesten waren kwam de MP binnen. De vaandrig is daarna snel uit t'Harde verdwenen waarheen hebben zij nooit vernomen, maar het was een puike vent.

    Toen ik in het voorjaar van 1965 bij CAFE BOS mijn wollen uniform broek liet zakken dacht ik :hier kom ik nooit meer terug. Maar het gekke is als ik op doorreis langs het t'Harde kom ga ik altijd van de snelweg af en kijk even bij de kazerne.

    Namen vervagen, maar waar zijn ze gebleven mijn slapies Willen Bosman en Blauw en mijn vrienden De Haan. Droste, Smiesing,Stipdonk enz enz.

    Pieke jongen veel succes met je site

    Groeten Hans

    22-03-2007, 11:53 geschreven door Pieke  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (11 Stemmen)
    19-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opsporing verzocht van De Lichting 66-6 van de 425 C.v.H.


    Wij zijn nog steeds op zoek naar enkele dienstmaten!!!

    Het gaat ondermeer om Frits W. Asteroth, voorheen woonachtig in de Rosetr. 280 te Rotterdam; Dirk Bikker, voorheen woonachtig in de Allerd Piersonstr.1 te Rotterdam; Frits W. de Jong, voorheen woonachtig in de Rechter Rottekade 1 ook te Rotterdam; A.K.J. Kramer, voorheen woonachtig aan de Markgraaflaan 151 te Vlaardingen; J. (of G.) Masseling, voorheen woonachtig in de Langehuitinkstr.32 te Gaanderen Gld. en dan nog H. Gelens, voorheen woonachtig op 't P.J. Oudplein 41 te Zwijndrecht. Tevens zijn wij nog op zoek naar J.W. van VlietH. Nagelhout en Dirk Bijzet.   Hier is geen oud adres van bekend.

    De personen welke wel bekend/gevonden zijn, zijn: A. Bastiaans; R. Bezouwen; S. Bonte; L. Breget; J.A, de Callafon; J.J. Cornet; L. de Hertog; A. den Hoedt; P. Kanters; K. Santing; G.J. de Vente; Don F. Huisman en ondergetekende.

    Komt u één van de bovenstaande personen u bekend voor, wijs hem dan even op deze Site of mail zijn adres even door aan p.schaaf6@chello.nl  Bij voorbaat mijn dank.

    We proberen om een ieder bijeen te krijgen voor een reunie en in ieder geval voor de GROTE REUNIE van 2010 van alle Van Heutszer in Schaarsbergen.

    19-03-2007, 00:00 geschreven door Pieke  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (6 Stemmen)
    18-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Ouwe Stomp 66-6 425 Mob. Comp. van heutsz.




    18-03-2007, 00:00 geschreven door Pieke  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (15 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat foto's van de OUWE STOMP met de drie zessen.
















    18-03-2007, 00:00 geschreven door Pieke  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (15 Stemmen)
    17-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De 1 tonner oftewel de DAF YA-126.

     De Eentonner,
             de voorloper van de 126

           
    Wie ken hem niet, de 1 tonner. Vele hebben hem vervloekt. Stugge vering en met houten bankjes achterin. De 'privé' chauffeur moest zonodig met het terreinrijden altijd door de grootste kuilen rijden, terwijl er ruimte zat was om die kuil te vermijden. En de passagiers achterin maar hotse botse, zodat het achterwerk bont en blauw werd, ook al had je de camouflage netten uitgespreid op de banken. Ook op de openbare weg was het niet altijd een pretje. Meestal kwam je er stijf en stram uit de 1 tonner. En dan de grootste  . Na zo'n rit was er altijd wel weer iemand met strepen of sterren   die het zo nodig vond dat de stijve spieren soepel moesten worden gemaakt, door nog een even een marsje af te leggen.
    Ja dan de 'Jan Soldaat' van tegenwoordig. Super de 'luxe' terrein wagens om zich te verplaatsen, maar de rest zal wel nog steeds het zelfde zijn. Maar toch hebben wij er wel plezier van gehad. Samen met de aanhangwagen erbij, konden we meestal wel zo regelen dat we met zijn negen/tienen een behoorlijk droge overdekte slaapplaats hadden. Als we daar tenminste de gelegenheid voor kregen.

    ALGEMEEN:

    De 126 werd ontworpen en gebouwd door v. Doorn Aanhangwagen Fabriek (DAF) in Eindhoven. Het ontwerp stamt vanaf begin 50 er jaren en de feitelijke bouwstroom liep vanaf ong.midden van hetzelfde decennium. Er zijn er in totaal ong. 2500 st. gebouwd. Bij de invoering v.h. voertuig eind 50, begin 60 er jaren was door gewijzigde strategische concepten geen taak meer weggelegd voor zijn oorspronkelijke rol n.l. wapendrager. Het voertuig werd onder meer vaak ingezet voor algemene dienst en had geen specifieke functie meer, en feitelijk waren er teveel en het surplus verdween voorlopig in de opslag en kwamen er alleen nog uit voor mobilisatieoefeningen of ter vervanging van afgeschreven exemplaren. Ze hebben ongeveer 30 jaar dienst gedaan in het Nederlandse leger.  Een 126 voelt zich het best thuis in ruw terrein met o.a. zand water en veel blubber. Een DAF in goede staat van onderhoud kan zonder problemen zeer zwaar belast worden. Zelfs verre reizen zijn mogelijk. Het verwisselen van de krachtbron (motor met versnellingsbak, radiateur, dynamo, etc....) kan binnen 2 uur.

    De officiële naam: Daf YA 126 is te herleiden naar de fabrikant van het voertuig: YA staat voor militair voertuig met algemene dienst (zo staat een "T" voor "trekker" en een "P" voor "pantser").
    De 126 staat voor "1" ton laadvermogen, de "2"e uitvoering (de YA 116 is nooit in productie genomen en er bestaan hooguit enkele afbeeldingen en tekeningen van) en de "6" refereert op de 6 wielen die er onder zitten, waarvan de steunwielen gewoon worden meegeteld zonder dat ze normaal dragend of aangedreven zijn.

    Zijn bijnamen "eentonner" komen dus van het laadvermogen en "WEP" is een afkorting van de Engelse vertaling van de (bij)naam wapen-drager, wat in het Engels "weaponcarier" was geworden.
    Het is een 4X4 aangedreven voertuigje waarvan de voorwielaandrijving in en uitschakelbaar is. Er zit een 4,6 benzinemotor in en het bijzondere aan het voertuig is de H-aandrijving. Deze aandrijving, welke ontwikkeld was bij de DAF fabrieken, houdt in dat direct na de 2e versnellingsbak de aandrijflijn verdeeld word in de rechter- en linkerzijde. Aan de zijkant van het voertuig gaan er dus twee cardanassen naar de voorwielen en twee cardanassen naar de achterwielen. Hierdoor hangt er geen as tussen de wielen met een groot differentieel in het midden. De bodemvrijheid wordt hiermee drastisch verhoogd wat je snel merkt in het terrein. (Als vele vrachtwagens met hun buik aan de grond zitten kun je vaak nog een heel end komen).

    De uitvoeringen:

    Allereerst hebben ze de WEP gebouwd met een huifje er op maar toen dit tochtig zeiltje te weinig bescherming bood voor radio- en telexap-paratuur hebben ze er ook een "hard-top" voor gemaakt, de Shelter. Zo zijn ze ook Wepjes gaan maken voor het vervoer van zieken en gewon-den. Er kunnen 8 zittende en 4 liggende patiënten mee vervoerd worden en het voertuigje had als enige uitvoering een kachel aan boord. Ook is het een langer voertuig (anders passen er geen brancards in) en de opbouw is een stukje hoger. Er zijn wel vele voertuigen van een mechanische lier voorzien, hij is slechts zeer beperkt inzetbaar door een geringe capaciteit.

    Wat technische gegevens:

    De Eentonner weegt ongeveer 3500 kg en de ziekenwagen is ongeveer 150 kg zwaarder. Hij heeft een laadvermogen van 1000 kg en de ziekenwagen mag niet meer dan 450 kg meenemen. Als je de kap, huif en cabine er af haalt en de raam naar beneden klapt dan is het stuur de hoogste plek, met ongeveer 1,85 meter. Hij is 4,55 meter lang, 2,11 meter breed en 2,15 meter hoog. De ziekenwagen en is 5,05 lang, 2,20 breed en ongeveer 2,60 hoog.

    De DAF YA-126 wapendrager 1-tons (laadvermogen) voertuigen waarvan alle vier wielen kunnen worden aangedreven. Zowel de voor- als achterwielen zijn onafhankelijk geveerd door middel van torsiestaven. Twee reservewielen, die tevens dienst doen als steunwielen, zijn draaibaar ter hoogte van de reductiebak aangebracht. Deze wielen dienen te om voorkomen, dat in het terrein aandrijvende organen van het voertuig met de grond in aanraking komen.

    De motor is een 6-cylinder Hercules zijklep benzinemotor met een nominaal vermogen van 102 pk en een cilinderinhoud van 4,62 liter. Maximale snelheid van het voertuig bedraagt 84 km/uur. Kruissnelheid op de weg bedraagt 75 km/uur. Maximum helling, beladen 65%. Draaicirkel diameter 14m. Actieradius (inclusief 2 jerrycans) bedraagt 500 km. Waadvermogen (zonder speciale voorzieningen) 0,75m.

    Pieke.

    17-03-2007, 00:00 geschreven door Pieke  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (31 Stemmen)
    16-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WILLY'S mb M38A-1 NEKAF JEEP








    16-03-2007, 00:00 geschreven door Pieke  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (27 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De NEKAF M38A-1.

    Geschiedenis van de NEKAF.

    Vraag:        Welk voertuig heeft het langst gediend in het Nederlandse leger en voor hoeveel jaar?

    Antwoord:  Het voertuig dat het langst heeft gediend in het leger is de Willy mb M38A-1 Nekaf Jeep”. En het heeft gediend van 1952 tot 1996.

    Het Nederlandse leger gebruikte na de tweede wereld oorlog de Jeeps die achter werden gelaten door het Amerikaanse leger. Later werd door het toenmalige Ministerie van Oorlog (nu Ministerie van Defensie) ter vervanging van de alom bekende Willys en Ford GPW jeeps een bestelling gedaan voor nieuwe voertuigen. De keuze viel op de Amerikaanse 4x4, oftewel de Jeep M38A-1, 11/4 ton 4x4, 24v. De hoofdaannemer voor de assemblage van de grote serie M38A-1 Jeeps was de Nederlandse Kaiser-Frazer Fabrieken N.V. gevestigd aan de Sluisjedijk in Rotterdam. Volgens het contract met Kaiser-Willys zouden de onderdelen voor de Nederlandse M38A-1 Jeeps niet van de U.S.A. komen, maar als een hulpprogramma naar de Nederlandse industrie gaan. De Jeeps zouden in de Nederlandse Kaise-Frazer Fabrieken N.V. worden geassembleerd in de NEKAF fabriek te Rotterdam. Uiteindelijk zouden ongeveer 24 procent van de onderdelen door plaatselijke leveranciers worden bezorgd. Batterijen en banden werden door Nederlandse firma’s als ‘Bataafse Accufabriek’ (nu bekend als Varta) en Vredestein geleverd. Dit dreef de prijs van de Nekaf op tot 12.670 Nederlandse gulden op, daardoor werd het een heel duur voertuig voor dien tijd.

    Het eerste voertuig, genaamd de “Nekaf -Jeep”, is voor zover bekend op 29 mei 1955 afge-leverd. Bij de eerste bestelling van 4000 Jeeps, was er bovendien een rollende prototype dat als doel diende om alle onderdelen te testen.

    De Nekaf Jeep moest wel 'gehoorzamen' aan de Nederlandse verkeersvoorschriften van dien tijd: dus extra witte reflectoren op de voorste spatborden links en rechts; aanvullende stads-lichten, met een lage intensiteit, op de grille; knipperlichten links en rechts; de beide zijkanten werden voorzien van knipperlichten op de kuip ter hoogte het midden, net echter de stoelen.

    De Nekaf werd met een canvas dak uitgerust. Als krachtbron fungeert de unieke 4-cilinder Willys Overland Hurricane benzinemotor. De 2199 cm3 metende moter levert 53 KW ofte-wel 72 PK, die via een afzonderlijk startpedaal tot leven geroepen kon worden. De Hurricane moter is uitgevoerd met een z.g.n. F-kop , waarvan de inlaat klep in de cilinderkop is geplaatst en de uitlaat klep is gemonteerd in het motorblok. Deze oplossing droeg, als voorloper van de pas veel,later toegepaste Cross-Flow cilinderkop, bij tot een vlottere doorstroming van de gassen. Door de lage compressieverhouding van 7,4:1 neemt de moter genoegen met benzine met een laaf octaangehalte. Als gemiddeld brandstofverbruik wordt 1 liter benzine op 5 Km. opgeheven bij een actieradius van +/- 300 Km. De Hurricane moter doet zijn naam werkelijk eer aan. Hij drijft de Nekaf via een drie versnellingsbak tot grote prestaties. De Nekaf haalt een topsnelheid van 96 kilometer p/uur, de maximumsnelheid in het terrein bedraagt 38 km/u. Hij kan met zijn tussenbak in laag geschakeld, hellingen tot 69% beklimmen. Ook door diep water rijden is voor de Nekaf geen probleem; in de standaard uitvoering kan hij tot een diepte van 75 cm gaan. Indien hij met een speciale ‘fording kit’is uitgerust dan ligt de grens op 1.90 meter. (dit heb ik persoonlijk gelukkig niet mee gemaakt).

    In zijn standaard uitvoering biedt de Nekaf plaats aan vier personen. Het laadvermogen bedraagt 545 kilogram en in het terrein is hij in staat om 368 kilogram door zand en modder te sleuren. Het laadvermogen kon worden vergroot worden door er een Bantam aanhanger aan te koppelen.

    Het Nederlandse leger gebruikte de Nekaf voornamelijk voor algemene doeleinden. Hierdoor hebben velen tienduizende landgenoten tijdens het vervullen van hun dienstplicht, het felbe-geerde rijbewijs gehaald achter het stuur van de Nekaf, of beter gezegd de Nekaf M38A-1.

    Ze werden tevens ingezet voor verkenningen, bijzonder opdrachten en het onderhouden van de verbindingen. De Koninklijke Marechaussee waren ook in het bezit van een groot aantal Nekafs. Afhankelijk van de toepassing kan de Nekaf van een canvas dak worden voorzien, eventueel aangevuld met deuren (dat was wel zo handig) Ook zijn er bevestingspunten voor een hardtop aanwezig, maar ik kan mij niet herinneren dat deze ooit werden gebruikt. Naast de normale Jeep, werd de Nekaf ook als radio-jeep; ambulance; brandweerauto en sneeuw-ploeg gebruikt. Na 1959 werd de Jeep ook gebruikt als een wapen transporteur en uitgerust met een 106 mm M40 ‘recoilles geweer’, oftewel een terugstootloze vuurmond. Er werden zo’n 355 Nekaf’s met behulp van Amerikaanse onderdelen, omgebouwd naar M38A-1C - TLV transporteurs. Om betrouwbaar te zijn om het extra gewicht van 217 kilogrammen te kunnen dragen, werden zwaardere onderdeelbronnen gebruikt. De voorruit kreeg een ge-scheiden raampaneel, er werd een vast vuurwapensteun gemonteerd en er werden munitie op-slagrekken toegevoegd (wel zo handig).

    Toen de Ministerie van Oorlog (Ministerie van defensie)besliste om de Nekaf te kopen, moest zijn levensverwachting twintig jaar zijn; tien jaar in actieve dienst en tien jaar op plaatst rust in de MOB-Complexen. Tijdens 1960 en daarna veranderde de prioriteiten en dat betekende dat het Ministerie een groot deel van zijn budget uitgaf aan rijbare gepantserde voertuigen voor mechanisering van het Koninklijke Nederlands Leger. Er was naar verluid geen geld meer over om de Nekaf te vervangen en daarom moest de Jeep langer in actieve dienst blij-ven dan oorspronkelijk de bedoeling was. In 1960 probeerde het leger wel sommige van de Nekaf’s te vervangen door ander “Jeeps” te bestellen. Onder ander de “Munga” welke door DKW in Duitsland werden gebouwd. Dit was geen succes, de Munga’s waren eerder ‘uit-geput’ dan in de tienjarige planning stond. De Nekaf was weer terug in gebruik!!

    Beginnend in de late jaren ’70, begon de Defensie de Nekaf’s te vervangen voor de Leyland Land-Rover en de Mercedes-Benz, met een diesel aangedreven G-Serie Moter. Na uit actieve dienst te zijn ontslagen door de Defensie, zijn de meeste Nekaf Jeeps verkocht via de Domeinen. De laatste Nekaf naar het schijnt in het jaar 2000.

    Het weerzien van deze robuuste Amerikaanse/Nederlandse vierwiel aangedreven heeft voor vele een historische, ja zelfs een emotionele betekenis en dat heeft er toe geleid dat voor een uitstekende gerestaureerd exemplaar uit de eind vijftige jaren, een gigantisch bedrag wordt betaald. Kun je soms nog via een de dump, nog voor een bedrag van 4000 tot 5000 euro een redelijk exemplaar te kopen, voor een zo goed als nieuwe Nekaf wordt tegenwoordig zonder kleur te verschieten, grofweg het tweevoudige gevraagd.

    *************************************

    Bron: Een samenvoeging van verschillende artikels welke door mij zijn overgenomen van de verschillende sites over de NEKAF, welke te vinden zijn op het W.W.W.

    16-03-2007, 00:00 geschreven door Pieke  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (27 Stemmen)
    15-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De FN - FAL.

    FN - FAL.

    In de jaren 70 waren 425, 434 en 435 IBC modern uitgeruste eenheden. Ze waren binnen het 1e Legerkorps ook als eerste met de in die tijd beste wapens uitgerust de FN - FAL en de FN - MAG. Dus daarom even een ‘kleine’ beschrijving van de Fal zoals overgenomen van Wikipedia.nl. Ondergetekende heeft er nooit echt meegeschoten, dus ik kan er niet uit ervaring over spreken.

    De FAL (Fusil Automatique Légère, licht semiautomatisch geweer) is een van de populairste leger geweren in de wereld. Het is ontworpen door FN Herstal (Fabrique Nationale d’Armes de Guerre) in Herstal, België. Het wapen was een commercieel succes en was na de M16 en de AK-47 een van de bekendste en meest verkocht wapens ter wereld. Het is in ca 70 landen in gebruik geweest.

    Voordelen

    • Zeer nauwkeurig in het treffen van doelen op grote afstand.
    • Groot magazijn. Het magazijn had plaats voor 20 patronen van het kaliber 7.62 mm.
    • De terugslag was regelbaar via de z.g. gasbuisstop. Vlak bij de voorste kordonbeugel, vlak bij de korrel zit een afstelknop om de gasdruk te regelen. In de gasbuis (boven de loop gemonteerd) zit een z.g. gasbuisstang die na werking de afsluiter naar achteren stoot. Dankzij deze techniek wordt het gas - dat na een schot wordt afgegeven - afgetapt, waardoor de afsluiter niet met een te grote kracht naar achter schiet. De standen van de gasbuis varieerden van stand 1 tot 9. Dankzij de gasbuis kreeg de militair niet meer de enorme terugslag van het geweer.
    • Er was een granaatstand voor de gasbuis, waardoor het mogelijk was om middels een speciaal afvuurpatroon een FAL geweergranaat af te schieten. Het geweer moest daarvoor in een stand van 45 graden met de kolf in de grond worden gezet. Daarna kon de granaat worden afgevuurd.
    • De FAL had relatief weinig onderhoud nodig om te werken.

    Nadelen

    • Het gewicht (exclusief munitie) was groot, waardoor menige militair de uitklapbare handgreep gebruikte om die achter zijn koppel te haken.
    • De later ontwikkelde FALO, een licht FAL machinegeweer, heeft een dikkere loop en is ontworpen voor aanhoudend volautomatisch vuren.
      Het geweer FAL had niet de reputatie van een oorlogswapen, zoals de UZI.  Er zijn gevallen bekend van FAL-geweren die door een ongeluk krom waren (omdat men erop ging zitten), of door een valpartij beschadigd raakten. Het was geen wapen waarmee men een metalen kast kon openbreken

    Voorsteunen

    De FAL geweren zijn geleverd met en zonder uitklapbare voorsteunen. In Nederland zijn bij de KL de voorsteunen na 1980 van de FAL verwijderd. Voor de KM en sommige KLu eenheden die de FAL als persoonlijk wapen hadden, waren er wel voorsteunen bevestigd. Ook de Britse variant van de FAL de Royal Ordnance was met en zonder voorsteunen. De schiethoudingen verschilden daarom per legeronderdeel.

    Een goede schiethouding is:

    • voorsteunen van de FAL moeten uitgeklapt worden,
    • linkerhand moet de kolf vastnemen vlak bij de oogdop (waardoor men het wapen met grote kracht in de grond kan drukken)
    • rechterhand moet dan het wapen goed in de schouder drukken.




      Bijgeleverde onderhoudsartikelen

      Bij elke FAL kreeg de Nederlandse soldaat ook een metalen onderhoudsdoosje mee met:

      • buisje wapenolie,
      • exercitiepatroon (de huls is dan leeg en er zit ook geen slaghoedje aan),
      • terugstootversterker voor het schieten van losse munitie,
      • schoonmaakkwastje en een wiskoord.

      Dit wiskoord bestond uit twee metalen cilindrische onderdelen die losgedraaid konden worden en die verbonden waren met een koord. Aan de ene kant kon een poetsdoekje worden geregen. Hierdoor kon men de loop van het geweer schoonmaken. Helaas kon het gebeuren dat de koord brak als men de loop wilde schoonmaken. Met een pompstok kon de wiskoord dan weer worden verwijderd.

      Onderhoud

      Een wapen heeft onderhoud nodig om goed te kunnen werken. Naast wapenolie moet een wapen van de soms enorme hoeveelheden kruitslijm worden verwijderd. De spangreep moet vrij van zand en gruis zijn en de gasbuisstang en gasbuis moeten worden gereinigd en licht in geolied. Het wapen zelf moet met wapenolie worden geolied zodat roest geen kans kreeg. In de jaren 70 werd veel aan wapenonderhoud in de Nederlandse kazernes gedaan. Gemiddeld was een soldaat anderhalf uur aan wapenonderhoud kwijt. Vaak werd na het onderhoud een inspectie gehouden door de Pelotons Sergeant. Werd de zaak afgekeurd, dan kon je opnieuw beginnen met onderhoud, net zolang totdat het goed (of dat de PS te vreden was gesteld) was. Wapens gingen na het schoonmaken bij de meeste onderdelen terug in de wapenkamer want het was verboden een FAL in de PSU-kast van de soldaat te bewaren.
      Overigens was het niet toegestaan het wapen totaal uit elkaar te halen. Alleen de wapenhersteller was bevoegd dit te doen. Bovendien was het monteren van voorsteunen geen sinecure: er was veel kracht voor nodig en zonder gereedschap ging het niet. Meestal viel ook de trekkerinrichting van bepaalde vuurwapens buiten de autorisatie van gewone soldaten om deze uit elkaar te halen.

      De FAL veiligheidsmaatregelen

      Om schietongelukken te vermijden, werd in de Nederlandse onderdelen zeer veel aandacht besteed aan de veiligheidsvoorschriften voor vuurwapens. Bij elke belangrijke gelegenheid werden deze veiligheidsmaatregelen uitgevoerd, zoals op schietbanen en in de kazernes bij het wachtlopen.

      Die veiligheidsmaatregelen voor de FAL:

      • Houd het wapen in elke handeling 45 graden met de loop omhoog. De kolf geklemd tussen rechter bovenarm en borstkas en houd de vinger altijd van de trekker af.
      • Zet de vuurregelaar op SAFE.
      • Verwijder het patroonmagazijn en controleer of er nog munitie in zit .
      • Trek nu de spangreep naar achteren en houd deze nu naar achteren vast.
      • Controleer het hulzengat en de kamer, kijk of er nog een patroon aanwezig is.
      • Laat de spangreep onder geleiding naar voren gaan.
      • Zet de vuurregelaar van SAFE op F, richt het wapen 45 graden omhoog en haal de trekker over. Het wapen ontspant.
      • Zet nu de vuurregelaar weer op SAFE en plaats eventueel het lege patroonmagazijn.

      De FAL gereedmaken voor vuren

      • Controleer vuurregelaar op SAFE.
      • Plaats patroonmagazijn met patronen.
      • Haal spangreep naar achteren en laat dan de knop van de spangreep los. De spangreep schiet zonder geleiding naar voren en duwt een patroon in de kamer.
      • Zet vuurregelaar van SAFE op F.
      • Gebruiksgereed.

      Wanneer het patroonmagazijn geen patronen meer bevat na het schieten, blijft de afsluiter naar achter vast zitten. Verwijder dan het lege patroonmagazijn en plaats een nieuwe met munitie. Vlak bij het patroonmagazijn zit een pal, die naar beneden gedrukt, de afsluiter ontgrendeld en weer een nieuwe patroon in de kamer brengt. Er kan daarna weer gewoon gevuurd worden. Als het wapen eenmaal gespannen is met een gevulde patroonmagazijn dan kan men schot-voor-schot vuren, dus zonder dat men weer na het eerste schot opnieuw moet spannen (semi-automatisch). Wanneer men zeer snel de trekker achter elkaar overhaalt, dan ontstaat een snelle op één volgende vuurstoot van een paar patronen maar gaat het richteffect verloren.

      Richten

      Oogdop en vizier waren zo afgesteld, dat de volgende regels golden voor het richten:

      Stilstaande doelen

      • op 100 meter: midden onderkant doel.
      • op 200 meter: midden doel.
      • op 300 meter; midden bovenkant doel.

      Voor bewegende doelen waren er andere richtpunten wegens het "inlopen" van het doel.

      Eigenschappen

      • Kaliber: 7,62 mm NATO (7.62 x 51 mm).
      • Lengte: 1100 mm (990 / 736 mm voor het "Para" model).
      • Gewicht: 3,9 kg zonder magazijn, 4,3 kg met vol magazijn (3,75 kg/3,9 kg voor het "Para" model) .
      • Capaciteit van het magazijn: 20 patronen (30 patronen voor de SAW versies).
      • Vuursnelheid: 650-700 patronen per minuut.
      • Effectief bereik: 600 meter.

      Extra onderdelen

      • Bajonet moest over de mondings vlamdemper worden geschoven. Bij sommige legeronderdelen werden deze uit veiligheids overwegingen niet meegegeven.
      • Mondingsstop moest op de mondings vlamdemper worden geschroefd. Deze was nodig voor gebruik van losse munitie (losse munitie is alleen een patroon zonder kogelpunt en werd gebruikt tijdens oefeningen).
      • Draagriem werd vastgemaakt aan de eerste en onderste cordonbeugel.

    15-03-2007, 00:00 geschreven door Pieke  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (24 Stemmen)
    14-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het verhaal achter de FN-MAG.


    Ondergetekende moest in zijn dientstijd sjouwen met de Mitrailleuse d'Appiu General oftewel de MAG. Dat hield in dat ik zo'n 10 kg extra mee moest dragen, buiten het gewicht van de volle bepakking om. Eén voordeel had het wel. Als je de MAG voor je borst droeg bij een mars, stond je wel meer in evenwicht en liep het wel wat gemakelijker. Een andere leuke ding was wel dat je bij de diverse schietoefeningen probeerde om maar één patroon af te vuren. En als je dat gelukte regende het complimenten, wat weer wat opleverde bij de staf . Dus alles had zijn voordelen.
    Naast het dragen van de MAG, was iedere Mag-schutter bewapend met een Pistool voor persoonlijke bescherming. Het type pistool was een FN HP-DA 9mm, met een magazijn van 14 patronen. De Mag-helper was bewapend met FN-FAL.

    De MAG had een patroonband die in munitieboxen van 100 patronen werd vervoerd. De bovendeksel van de mitrailleur moet eerst worden geopend (via een draaiknop aan de linkerzijkant van de deksel), waardoor de afsluite zichtbaar wordt. Hier bovenop moet dan de patroonband worden neergelegd en de bovendeksel worden gesloten. Na het wapen gespannen te hebben de vuuregelaard van SAFE op VUREN te zetten, kon er worden geschoten. Nadat de trekker wordt overgehaald neemt de afsluiter één patroon uit de band en vervolgens wordt deze patroon in de kamer van de loop gebracht en vervolgens afgevuurd. Diezelfde afsluiter neemt dan de huls uit de kamer en verwijderd ook de bandschakels die de patroonband op die plaats bijeenhoudt. De bandschakels worden via de onderkant van deze mitrailleur eruitgeworpen. De hulsen verlaten de mitrailleur via de rechter zijkant. Via de bovendeksel zit een mechanisme om de patroonband verder aan te voeren. Het hele proces gebeurd dan weer opnieuw. De mitrailleur heeft een gasbuis onderaan de loop en kan worden ingesteld. Het wapen is bijzonder eenvoudig in gebruik en heeft een respectabele staat van dienst opgebouwd.

     Betrouwbaarheid en nauwkeurigheid

    De FN MAG heeft bewezen een extreem betrouwbaar wapen te zijn in alle omstandigheden en condities. Het Amerikaanse leger heeft de MAG een zware test laten ondergaan, door er 26.000 patronen mee te verschieten, zonder dat er maar één hapering plaatsvond en zonder dat de loop werd verwisseld (dat zijn dus 260 munitieboxen van elk 100 patronen). Een MAG heeft standaard 1 loop plus een reserveloop als de eerste niet zou functioneren. Vooral bij het schieten worden de lopen erg heet en moeten daarom regelmatig gewisseld worden. Deze wisseling gaat erg eenvoudig en kan in 3 seconden uitgevoerd worden, door de pal onder het draaghandvat in te drukken en de loop eruit te draaien. Opnieuw plaatsen van een loop veroorzaakt geen afstelproblemen van de mitrailleur. Dit verwisselen kan gewoon uitgevoerd worden, zonder dat de patroonband eruit hoeft en zonder andere handelingen aan het wapen. De mitrailleur heeft uitklapbare voorsteunen die het mogelijk maakten om vuur af te geven over een lange afstand. Een goede MAG-schutter kan een doel van 15 bij 15 cm treffen op een afstand van 800 meter. Belangrijk was dan wel dat de "wrik-methode" werd toegepast. Deze methode behelst dat de rechtshandige schutter met zijn linker hand de kolf bij de oogdop vasthoudt en het wapen zo hard mogelijk in de grond perst, waardoor de voorsteunen als een rots blijven staan. Hierdoor zijn trillingen tijdens het schieten geminimaliseerd. Het visier kan ook voor zeer lang vuur uitgeklapt worden, maar deze methode wordt niet vaak toegepast. De MAG kan ook op een speciale affuit geplaatst worden die - uitgeklapt - door 1 soldaat kan worden meegenomen. Door deze affuit kan er nog nauwkeuriger vuur over grote afstand worden afgegeven.

     Gebruik

    Het wapen is vooral in Nederland gebruikt bij de infanterie eenheden. In de jaren 60 werd de MAG ook gebruikt als boordwapen op de pantserwagen YP-408, maar werd later vervangen door een punt-50 machinegeweer met een kaliber van 12,7 millimeter. Het wapen kon gebruikt worden door de individuele infanterist op het slagveld ter ondersteuning van de infanterist die met de FN. FAL. was uitgerust.
    Tegenwoordig wordt de Amerikaanse MAG-versie op gepantserde voertuigen als boordwapen ingezet. Ook in de luchtmacht wordt het wapen ingezet als boordwapen, zoals bij de Sea Hawk. De FN MAG is nog steeds in gebruik bij het Nederlandse Korps Mariniers. Per geweergroep van een infanterie-eenheid is er één MAG-team, bestaande uit de schutter en de helper. De laatste heeft als persoonlijk wapen een C7A1 Diemaco.

    Onderhoud

    Hoewel de mitrailleur complex gebouwd is, is hij toch eenvoudig in een paar handelingen uit elkaar te halen en schoon te maken. De kolf  wordt verwijderd via een knop aan de onderkant, vlak bij de scheiding van kolf en doosgroep. Na de spangreep naar achteren te trekken, kan de grote afsluiter uit de doosgroep worden getrokken. De loop is via de handgreep te verwijderen. Het schoonmaken van de gasbuisafstelring was wel wat meer werk. Schoonmaken werd dan ook vaak gedaan via het gebruik van kerosine die alle kruitslijm kon oplossen.

    Bijgeleverde onderdelen

    De MAG bezat een speciale draagriem zodat de riem over de schouder gedragen kon worden. De mitrailleur kon hiermee vanuit de heup worden bediend. Verder was er ook een onderhoudstas bijgeleverd waarin de reserveloop en een pompstok was bijgeleverd. Verder was er nog onder-houdsmateriaal bijgeleverd, zoals een mondingstop voor de losse floders.

    Nadelen MAG

    Hoewel de MAG veel voordelen heeft, zijn er toch wel nadelen. Dit is o.a. het gewicht van deze mitrailleur. Wie ook nog een patroonband van 200 patronen bij zich had, moest een behoorlijk gewicht meeslepen. Bij de infanterie was het daarom noodzakelijk twee soldaten bij 1 mitrailleur te betrekken (schutter en helper). Beiden hadden als persoonlijk wapen een pistool, alhoewel sommige eenheden de MAG-helper een FN-Fal  geweer meegaven.

    Specificaties

    • Kaliber: 7.62x51 mm NATO 
      Werking vuurwapen: via gasdruk
    • Massa (in kg): 10.5 kg
    • Lengte: 125 cm
    • Lengte loop: 54.60 cm
    • Vuursnelheid: ongeveer 850 patronen per minuut
    • Magazijn: Patroonband

    INFORMATION:
    Designation: FN MAG
    Type:
    General Purpose Machine Gun
    Manufacturer:
    Fabrique Nationale Herstal SA
    Country of Origin:
    Belgium
    Operation:
    Gas operated, automatic fire only
    Caliber:
    7.62mm x 51 NATO
    Service Year: NA

     

    DIMENSIONS:
    Overall Length:
    1,260 mm
    Weight (Empty):
    11 kg
    Weight (Loaded):

    PERFORMANCE:
    Rate of Fire: 600 - 1000 rounds per minute
    Rounds:
    Various - Metal-link Belt Fed
    Range:
    3,937 feet


    14-03-2007, 00:00 geschreven door Pieke  

    Reageer (1)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (37 Stemmen)
    13-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lancering van een Honest John.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    13-03-2007, 00:00 geschreven door Pieke  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (11 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Honest John.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    13-03-2007, 00:00 geschreven door Pieke  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (8 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nogmaals een Honest John.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    13-03-2007, 00:00 geschreven door Pieke  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (10 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The Honest John
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    13-03-2007, 00:00 geschreven door Pieke  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (15 Stemmen)
    12-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De19e Afd. Veldartillerie uit 't Harde.

    De K.L. rustte vier afdelingen Veldartillerie - 19, 49, 109 en 119 - uit met nucleaire wapens. De 19 en 49 afdeling Veldartillerie, in 1960 aan de beide parate divisies toegevoegd, lagen in 't Harde; de 109 afdeling en 119 afdeling Veldartillerie, die tot de de legerkorpstroepen behoorden, in Havelte. Deze afdelingen veldartillerie beschikten over houwitzers voor het afvuren van nucleaire granaten en over laceerinrichtingen voor Honest-Johnraketten, die in 1959 in de bewapening waren opgenomen.

    De 19e Afdeling veldartillerie werd opgericht op 1 maart 1960 en was gelegerd in 't Harde. De 19e Afvda was één van de afdeling van de 102 FA Groep, die een zgn. nucleaire taak hadden. De afdeling was hiertoe uitgerust met twee lanceerinrichtingen voor de Honest John, een niet geleide raket met een kaliber van 762 mm en een bereik van +/- 37 km, die voorzien kon worden van een nucleaire lading van 5 tot 40 kt. De Honest John had een startmassa van 2040 kg en een Startsnelheid van 382 kN. Zijn doorsnede was 0.76 m en een lengte van 7.56 m.
    De twee lanceerinrichtingen vormden tezamen een lanceerbatterij. Welke tijdens de diverse oefeningen en tijdens oorlogsituatie moesten worden bewaakt door (je raad het al) de jongens van de 425 C.v.H. Zie tevens "De van Heutszer".

    In oktober 1976 nam de afdeling afscheid van de Honest John. De lanceerbatterij werd vervangen door een vuurmondbatterij, welke gevuld werd met materiaal en personeel dat afkomstig was van de 49 Afdva. De Honest John werd vervangen door het Lance raketsysteem, waarvoor zes lanceerinrichtingen werden ondergebracht bij de nieuw opgerichte 129 afdeling Veldartillerie, die de toen opgeheven 109 en 119 afdeling Veldartillerie verving.

    The Honest John was a simple, free-flight rocket capable of delivering a nuclear warhead. This highly mobile system was designed to fire like conventional artillery in battlefield areas. The Basic (M31) Honest John system was first deployed in 1954. It was replaced by the Improved (M50) Honest John  in 1961 which reduced the system's weight, shortened its length, and increased its range. In July 1982, all Honest John rocket motors, launchers, and related ground equipment items were type classified obsolete.

    Er waren twee series,de M31 en de M50 serie. Lengte:327"=830m (M31) en 298.53"=757m (M50).
    Diameter van de kop: beide 30" = 76cm. Spanwijdte van de vinnen: 264cm (M31) en 142cm (M50).
    Munitie: nucleair,chemische en brisantraketten en voor oefendoeleinden, raketten met een markeerleiding (flash-smoke). Max dracht: 25km (M31) en 38km (M50).
    Bediening: beide 1 commandant,4 korporaals, 10 kanonniers en 3 korporaals chauffeur. In gebruik van 1960 tot 1978 het jaar van afschaffing.

    Voor meer informatie over de Honest John, zie op:
    Http://www.redstone.army.mil/history/systems/HONEST_JOHN.html

    12-03-2007, 00:00 geschreven door Pieke  

    Reageer (1)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (23 Stemmen)
    17-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het 23 kl(us) Det 't Harde
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Hoi ik ben van 76-5 en heb 7,5 jaar bij 23kl(us)det gediend de samenwerking met de amerikanen was dat wij het transport tijdens oefeningen deden. Daarnaast was 1 chauffeur van ons postchauffeur de wisselde de wacht op de site en dat de amerikanen die wacht liepen te eten kregen.
    En de relatie met 425 v heutz die zorgde voor de bewaking tijdens oef en bij het verplaatsen van de wapens. Dan 19afdva die hadden stukken voor het afschieten van de granaten met DE kop.
    De amerikanen zaten in het zgn pension aan de overkant van de tonnet kazerne.

    p.s
    Het 23kl(us)det verzorgde ook het vervoer van de kinderen van de amerikanen naar Soesterberg en teven reden onze chauffeurs naar Sogel -Bbremerhaven en Soesterberg .
    Een paar namen: de Kap v Peer; dan de Adj Jansen en Pothoven; de sgt1 Hak deed de garage.
    vrgr Willem Lensink.

    17-11-2006, 00:00 geschreven door Pieke  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (14 Stemmen)
    >

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op http://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!